Subject: "Sekkumisuuring isakande tegemiseks laste õiguste kaitseks ja lapsevanemate toetamiseks" - vastused ja täiendatud taotlus
From: "Age Viira" <[email-masked]>
To: "Virve Lans" <[email-masked]>
Cc: "AKI info" <[email-masked]>
Date: Fri, 23 Feb 2024 09:21:06 +0200

Tere

Panime kokku vastuse (all) ning täiendatud on taotlus (manuses).

1.	Arvestades uuringu teema tundlikkust, tõusetus küsimus, kas selle
uuringu eesmärki on võimalik täita ka sellisel juhul, kui jäetakse välja
sihtgruppi kuuluvad naised, kelle andmeid töödeldakse ilma nende
nõusolekuta? Ehk ei tehta päringut rahvastikuregistrisse? Kui siiski
leiate, et see on vajalik, siis palun seda täiendavalt põhjendada.

Vastus: Uuringu eesmärki ei ole võimalik täielikult täita, kui sellest
jäetakse välja sihtgruppi kuuluvad naised, kelle andmeid töödeldakse ilma
nende nõusolekuta. Tegemist on välja töötatud sekkumise piloteerimisega
ning ainus võimalus saada tagasisidet, kas sedalaadi pöördumine nõustamise
pakkumiseks on teostatav ning annab vajalikku tulemust, on ka seda
sekkumise osa uuringu käigus piloteerida. Riik kaalub tulevikus sedalaadi
kirjade saatmist suuremale rühmale, mistõttu on õigustatud ja vältimatu
katsetamine väiksema rühma peal. Piloteerimise tulemusena kujunevad
olulised poliitikasoovitused edasiseks tegevuseks.

2.	Taotluse punkti C alapunktis 2 on öeldud, et juhul, kui naine ei
soovi täiendavat nõustamist, siis tema isikuandmeid edasi ei töödelda ning
need kustutatakse projekti lõpus. See lause on eksitav, tuleb arvestada,
et isikuandmete säilitamine on isikuandmete töötlemine. Lisaks palun
uuesti hinnata, kas on vajalik nõustamist mittesooviva naise isikuandmete
säilitamine uuringu lõpuni või on nende isikute andmed võimalik kustutada
kohe, kui uuringusse kutsutu on kinnitanud, et ei soovi nõustamist ega
rakendusuuringus osalemist. Kui leiate, et nende isikuandmete säilitamine
on vajalik, siis hinnata, kas on vajalik kõikide andmekoosseisu kuuluvate
andmete säilitamine ning millist eesmärki täidab nõustamist mittesooviva
naise andmete säilitamine projekti lõpuni.

Vastus: Kuna andmete kogumise eesmärk on saada sihtrühma kontaktandmed,
kustutatakse andmed kohe peale nõustamise pakkumise kirja väljasaatmist.
Viisime vastava paranduse sisse ka taotlusesse (markeeritud muudatuste
jälitamisega)

3.	Taotluse p 6. Rahvastikuregistrist võetakse orienteeruvalt 10
isiku andmed. Päring tehakse laste andmete kaudu. Kas olete
rahvastikuregistriga konsulteerinud ning nad on kinnitanud, et valim on
võimalik selliselt välja võtta? Palun kirjeldada, kuidas seda tehakse.

Vastus: Oleme Rahvastikuregistriga konsulteerinud ning on olemas kinnitus,
et andmeid on võimalik sellisel viisil välja võtta ning see on sihtrühma
kontaktandmete saamiseks ainus viis. Andmete saamiseks on vaja
rahvastikuregistrist välja võtta kindlas ajavahemikus Tartu linna
elukohaga registreeritud lapsed, kel on sünnikandes ainult ema. Seejärel
on võimalik välja võtta emade kontaktandmed (meiliaadress) ning edastada
selliselt saadud kontaktidele nõustamise pakkumine.

Rahvastikuregistrist andmete saamiseks esitab Sotsiaalministeerium
taotluse Rahvastikuregistri andmetele juurdepääsu menetlemise
infosüsteemis (aadressil https://rr-taotlus.smit.ee) andmete ühekordseks
väljastamiseks. Taotlusele lisatakse AKI ja eetikakomitee kooskõlastused
uuringuks ning kirjeldatakse andmete edastamine kolmandale osapoolele
(Tartu Linnavalitsuse Sotsiaal- ja tervishoiuosakond). Samuti
kirjeldatakse taotluses andmete kasutamise eesmärki ja uuringu eesmärki,
õiguslikku alust ja isikuandmete töötlemise protsessi. Siseministeerium
otsustab haldusaktiga juurdepääsu andmetele ja kui seda lubatakse, siis
SMIT väljastab andmed.

Rahvastikuregistris valimi moodustamine ja selle andmesaajale
kättesaadavaks tegemine eeldab lisaks masinpäringule registrist inimese
tegevus (päringu koostamine, tulemuste kasutatavasse formaati tõstmine)
ning see on Siseministeeriumi Infotehnoloogia ja arenduskeskuse (SMIT) üks
ülesannetest. Täpne andmepäringu protsess on reglementeeritud SMIT
tööprotsessides.

Tervitades,

Age Viira
analüütik
Analüüsi ja statistika osakond
Sotsiaalministeerium

  _____

[email-masked]

Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn
 <http://www.sm.ee> www.sm.ee

 <https://sm.ee/>